Într-o eră în care conștientizarea ecologică devine tot mai importantă, moda sustenabilă își găsește tot mai mult loc în garderoba bărbaților. În România, numeroase branduri locale au adoptat practici eco-friendly, oferind piese vestimentare care îmbină stilul cu responsabilitatea față de mediu. Iată câteva dintre acestea:

1. Patzaikin

Fondat de multiplu campion olimpic la canoe, Ivan Patzaichin, brandul Patzaikin combină tradiția cu sustenabilitatea. Inspirat de natura Deltei Dunării, brandul promovează colecții realizate din materiale naturale, cum ar fi inul și bumbacul organic, respectând în același timp tradițiile locale.

2. Moja

Moja este un brand românesc de modă care s-a remarcat prin colecțiile sale versatile și contemporane. Recent, Moja a început să includă în colecțiile sale materiale sustenabile și tehnici de producție etice, promovând moda slow-fashion. Brandul încurajează clienții să facă alegeri conștiente și să investească în piese de calitate care vor rezista în timp, reducând astfel nevoia de consum excesiv.

3. Murmur

Cunoscut pentru designurile sale elegante și senzuale, Murmur pune un accent tot mai mare pe sustenabilitate. Brandul utilizează materiale reciclate și biodegradabile în procesul de creație și se concentrează pe reducerea risipei în fiecare etapă a producției. De asemenea, Murmur susține conceptul de „modă responsabilă”, promovând piese atemporale care pot fi purtate ani de zile.

4. DIZAINAR

DIZAINAR este un concept-store care promovează designul românesc și producătorii locali, inclusiv pe cei care adoptă practici sustenabile. Aici poți găsi haine realizate din materiale ecologice, de la bumbac organic la fibre reciclate. Designerii sprijiniți de DIZAINAR se concentrează pe crearea unor produse durabile, care au un impact minim asupra mediului.

5. De IONESCU

Brandul De IONESCU se evidențiază prin piese vestimentare confecționate din materiale naturale și eco-friendly, cum ar fi lâna organică și bumbacul neprelucrat chimic. Designurile minimaliste și atemporale ale brandului promovează un stil de viață conștient și sustenabil, încurajând consumatorii să investească în calitate, nu în cantitate.

6. Atelierul de Haine

Atelierul de Haine este un brand local care își propune să aducă în prim-plan moda sustenabilă prin colecții realizate manual, în serie limitată. Materialele utilizate sunt fie naturale, fie reciclate, iar fiecare piesă vestimentară este creată cu grijă, respectând principiile slow-fashion. Brandul promovează ideea de consum responsabil și reducerea risipei.

7. REDU

Fondat în 2015, în Iași, REDU este un proiect de slow-fashion al cărui scop reiese chiar din nume. El participă la procesul de protejare a mediului prin mai multe aspecte. Un exemplu îl reprezintă abordarea economiei circulare, prin care se prelungește viața produselor textile. Acest proces se realizează prin recondiționarea hainelor, reciclarea materialelor și reutilizarea textilelor.

8. Pur.clothing

Pur.clothing folosește țesături din fibre naturale produse local, iar piesele sunt realizate în mod etic. În plus, încearcă să crească conștientizarea cu privire la importanța reducerii deșeurilor prin ateliere de creație pentru copii. Resturile de materiale sunt donate către ielesânziene (ONG care oferă fetelor din medii defavorizate absorbante reutilizabile), sălilor de sport (pentru umplerea sacilor de box) sau producătorilor de beanbag-uri. O parte din resturi este integrată într-un sol fertil conceput de Grădinărescu Timișoara, pentru un proiect urbanistic.

9. LÝF

LÝF este un brand de modă din București cu o abordare sustenabilă a designului, aprovizionării, reciclării, producției și ambalării. La bază s-a optat pentru alegerea țesăturilor: toate nuanțele de culoare naturale și atemporale, cu un design unic. Alegere creativă a Laurei Gherman, absolventă de design vestimentar cu peste 15 ani de experiență în industrie, LÝF este un brand de design împletit cu dragostea pentru natură.

10. Levisez

Levisez, brand românesc de design al creatorilor Maria și Alexandru, se înclină spre direcția hainelor upcycled, etice și necompromise. Metoda folosită de aceștia constă în recuperarea materialelor de la fabricile mari de textile și transformarea lor în articole de îmbrăcăminte. “Croim în linii simple, dar inspirate, și folosim întotdeauna materiale 100% naturale[…]Credem în respectul pentru natură.”

11. Dalb

DALB este un brand premium de îmbrăcăminte din București, lansat în anul 2019, care pune accent pe un design elaborat și un angajament puternic față de perfecțiunea în procesul de fabricație. DALB produce doar în România, folosind măiestria locală de cea mai înaltă calitate, materiale rafinate, de lux, dintre care unele sunt arhivate sau deadstock. Brandul oferă exclusiv colecții în ediție limitată, eliminând risipa de producție în masă și excesul și susținând astfel conceptul slow-fashion.

12. Babaluna

Născută dintr-un magazin tradițional și evoluând la un butic virtual, Babaluna aduce o contribuție semnificativă, atât în lumea modei, cât și în cea a sustenabilității. Influențată de piața modei americane, dar și de dorința de a proteja mediul, fondatoarea, Irina Marinescu, explorează conceptul vintage într-un mod inovator. Ea consideră că fiecare piesă vestimentară are o poveste și astfel, alege fiecare articol cu grijă, promovând consumul responsabil. Designerul român și-a construit o comunitate, care la rândul ei apreciază frumosul durabil, pe Instagram, locul unde se desfășoară activitatea proiectului și unde, lunar, sunt publicate în jur de 40 de produse.

13. Velements

Velements este un brand care se diferențiază printr-o estetică unică, bazată pe ideea de upcycling. Adrian Vele, creatorul Velements, consideră că reutilizarea materialelor este cea mai bună cale pentru a opri waste-ul. Acesta le dă hainelor o nouă viață, le menține în circuit și reduce astfel, impactul negativ asupra mediului. Velements încurajează responsabilizarea individului și promovează apelul la o a doua șansă în rândul articolelor vestimentare. Prin conceperea unor piese cu mesaje inspiraționale, Adrian transformă hainele într-un mijloc de exprimare.

14. Undress.world

Undress.world este un brand românesc slow-fashion, care se adresează femeilor ce apreciază estetica minimalistă, etica și nu în ultimul rând, sustenabilitatea. Brandul se identifică prin accentul pus asupra detaliilor, reflectând calitate și durabilitate. Utilizarea materialelor naturale reprezintă focusul pe care se axează Undress.world, alegerea lor fiind o prioritate în procesul de creație a fiecărui articol. Brandul se diferențiază prin mai multe aspecte, având un impact pozitiv asupra mediului. Cele care ar trebui menționate sunt: realizarea produselor la nivel local și promovarea unui mediu de lucru sănătos, reciclarea resturilor textile, folosirea ambalajelor reciclabile și biodegradabile și implicarea la regenerarea pădurilor, prin donații.

15. Bluzat

BLUZAT este un brand ce se adresează femeilor din România, care dorește să ofere opțiuni creative, personalizate dar și calitative. El promovează cole


Victor Andrei Popescu

Victor Andrei Popescu este fondatorul și vocea din spatele Gentlemen Only. CEO la 35 de ani, antreprenor pasionat de eleganță, inovație și stilul de viață rafinat, Victor scrie pentru bărbații care gândesc strategic, investesc în calitate și nu se tem să iasă în evidență prin atitudine și detaliu. Fie că e vorba de ceasuri rare, automobile excepționale, branding personal sau rutina de dimineață a unui om de acțiune, Victor traduce excelența în limbajul fiecărei zile.